Työhönpaluuahdistus ja sen nujertaminen…

Melkein kaikki ahdistus liittyy jollakin tavalla odotuksiin. Erityisesti työhönpaluuahdistus liittyy odotuksiin (tai kauhuskenaarioihin). Onkin tosi mahtavaa, jos luet tätä tekstiä jo ennen lomalle tai muille vapaille lähtöä, jolloin voit välttyä tuolta ikävältä vapaiden vapautta vievältä kaverilta. Näillä kolmella keinolla voit välttää työhönpaluuahdistuksen kokonaan. Joskus on toki myös hyvä pohtia, onko taustalla muitakin syitä – kenties sellaisia, joihin pitäisikin tarttua eri tavalla? Pohtia ihan tosissaan…?

Vältä työhönpaluuahdistus näillä kolmella keinolla:

1. Valmistaudu etukäteen

Ennen huomista. Ennen maanantaita. Tai ennen lomalle lähtöä. Suurin palvelus, jonka voit itsellesi ja vapaidesi jälkeiselle ajalle tehdä on… Tehdä itsellesi SUUNNITELMA! Mitä aiot tehdä ensimmäiseksi, kun palaat töihin. Entä sitten sen ensimmäisen asian jälkeen? Mitä kyseisen viikon aikana? Kirjoita nämä asiat ylös ja palatessasi voit vain alkaa tehdä asioita, jotka tiedät oikeiksi – eikä Sinun tarvitse vasta työhön heräilevillä aivoilla koittaa ratkaista, mikä juuri silloin on tärkeintä. (Myös asioiden laajuus, tarkkuus ja mielekkyys kannattaa huomioida! Jos tämä kiinnostaa, vastaa tähän viestiin niin kirjoittelen tästä Heimopostiin ja/tai blogiin myöhemmin!)

Asioiden kirjoittaminen ja suunnitelman laatiminen ei pelkästään helpota ensimmäistä päivääsi, vaan tekee siitä myös mielekkään! Ja ehkä se paras asia, alitajuntasi on rauhassa, kun se tietää, että homma on hanskassa kun palaat töihin. Silloin se antaa Sinun rentoutua ja rauhoittua – lomailla rauhassa! 😍

2. Rakenna hyvä tunnelma

Miten tulevat hetkesi aikaansaatavan asian parissa olisivat mukavampia? Ehkä hyvää musiikkia tai täysi hiljaisuus? Ehkä paikanvaihto tai asian pohtiminen toisen ihmisen kanssa? 

Ehkä mielikuvaharjoitus hyvän tunnetilan luomiseksi? (Löytyy myös tulevalta Muutosmatka- verkkokurssilta, katso myös tähän liittyvä video.)

Ihmisellä on pääsy vain tiettyihin ajatuksiin riippuen tunnetilasta. Vihaisena on vaikea ajatella rakastavia ajatuksia ja naurunremakan keskellä surulliset kokemukset eivät vaivaa. Niinpä, mitä parempia tunnetiloja itsellesi luot, sitä parempia ajatuksia saat ja sitä parempia valintoja teet.

3. Vaali rentoutta ja rentoutumistasi

Rentoutuneena kaikki sujuu paremmin. Puskeminen tuo harvoin hyvää tulosta. Siksipä pidä huoli palautumisestasi ja rakenna tietoisesti aikaa itsellesi, levollesi ja unelmiesi toteutumiselle. Rento olotila mahdollistaa Sinulle myös enemmän aikaa huomata tunteesi, ajatuksesi ja halutessasi muuttaa niitä halutessasi. Kaiken huipuksi rentoutuneena minkä tahansa asian tekeminen tuntuu kevyemmälle ja näin ollen jaksat enemmän. Rento tekeminen ei uuvuta Sinua vaan itse asiassa antaa Sinulle energiaa!  

Jos haluat oppia lisää rentoutumisesta, mielen toiminnasta ja muutoksesta, heinäkuun alussa alkavaan Muutosmatkaan kuuluu bonuksena kaikki muut verkkokurssimateriaalini käyttöösi vuoden loppuun asti. Linkki verkkokurssille oli tuossa vähän ylempänä 🙂 <3

Joskus lomakin voi stressata. Silloin ei auta, vaikka kuinka olisi ensimmäinen työpäivä suunniteltuna. Jos tämä on tilanne, yksi hyvä keino loma-ajalle löytyy TÄSTÄ (Luo itsellesi paras loma ikinä!) blogitekstistä, josta löydät myös mainion harjoitteen loma-aikasi pohtimiseksi!

∼∼∼∼∼

Tätä tekstiä saa jakaa!

Terkuin, Maria