Vaivaako kaamosväsymys? Tiedätkö, miten voit vaikuttaa elinvoimaasi?

Pimeä aika on vasta alkanut, mutta unelmoit jo kevään auringonsäteistä? Kaamosväsymys on yleistä, mutta harva tietää, miten helposti siihen voidaankaan vaikuttaa. Vaivaako sinua kaamosväsymys? Tiedätkö, miten voit vaikuttaa siihen radikaalisti?

Kerron tässä julkaisussa sulle, miten lähteä muuttamaan omaa suhtautumistaan pimeään aikaan täällä ihanassa pohjolassa. Suhtautuminen on avainasemassa tässä, eikä kyse ole vain ”asenteesta”.

Kaamosväsymyksen kaksi puolta

Kaamosväsymykseen liittyy toki fysiologisia ja hyvin järjellisesti selitettävissä olevia teorioita. Tutkitustikin valoisuus tai valon puute vaikuttaa aivoihimme ja hormonitoimintaamme. Hormonitoimintaamme ja aivoihimme vaikuttaa myös mieliala, fokuksen ohjaaminen sekä jokaikinen ajattelemamme, tekemämme ja kokemamme asia. Lopulta syksyllä väsyminen, kuten kaikki muutkin tunteemme ja toimintamallimme ovat siis lopulta mallinnettavissa. Kaikki kokemuksemme syntyvät siis jonkin tietyn ajatus-toiminta-tunne-ketjun mukaisesti. Kun ymmärrät tämän, ymmärrät, että tilanteeseesi on olemassa vaihtoehto.

Harjoitus kaamosväsymyksen kääntämiseksi

Se kasvaa, mihin fokusoit. Syksyllä fokus kääntyy herkästi pimeyteen, kylmyyteen, sateeseen, joihin laajassa mittakaavassa on liitetty paljon negatiivis-sävytteistä mielleyhtymää (miksiköhän?). Fokusta uudelleen ohjaamalla tunnetilasi, ajatuksesi ja toimintasi alkaa muuttua. Kokeile vaikka viikon ajan, niin huomaat kyllä eron. Vaikka menossa olisi kuinka ikävä, raskas, pimeä tai väsyttävä jakso ikinä, on melko todennäköistä, että voit tuoda elämääsi jotakin mukavalta tuntuvaa.

HUOM! Kyseessä on taito, ethän siis soimaa itseäsi, jos ekalla kerralla ei lähde ilotulitus käyntiin! 😀

KYSY:

Mistä nautin oikein kovasti? (Jokin erittäin helppo, pieni asia. Helposti toteutettava ja vähän vaivaa vaativa, esim.: lämmin suihku, kuppi lämmintä juomaa, 5 minuuttia lempikirjasi kanssa, 2 minuuttia makuuasennossa lattialla ihan vain makoilua….?)

VALMISTELE: 

Tee asian eteen jotakin, mikä helpotta nautittavan asian toteuttamista! (esim.: heitä peitto lattialle, jotta siihen on kohta mukavampi heittäytyä hoitamaan kehoa tai vaan lepäämään.)

TOTEUTA:

Tee valitsemasi helppo, nopea ja nautinnollinen asia, josta jo haaveilit! 

TÄMÄN JÄLKEEN:

Tule tietoiseksi, miltä susta tuntuu. Voisitko tehdä näin uudestaan? 

Kun valitsemme tehdä itsellemme jotakin mukavaa, saamme aikaan mielessämme ja kehossamme monta hyvää asiaa alkaen tunteista, hyvän olon hormonien vapautumisesta ja stressitasojen lievittymisestä. 

Ja tämä tarkoittaa ENEMMÄN ELINVOIMAA SUN ARKEESI – ELINVOIMAA, JOKA EI RIIPU SÄÄSTÄ TAI VUODENAJASTA, VAAN ELINVOIMAA JOKA SYNTYY SINUSSA.

Sinun kokemuksesi

Taas Sinulla on yksi tiedonjyvänen lisää. Tieto ei kuitenkaan auta mitään, jos se ei mene käytäntöön. Merkitse siis NYT kalenteriin, milloin teet harjoitteen. Vai voitko aloittaa juuri tällä sekunnilla? Mielesi osaa kyllä keksiä tekosyitä, mutta jos ihan oikeasti tahdot muutoksen, teet ensimmäisen liikkeesi jo nyt.

Jos ajattelun muuttaminen aiheena kiinnostaa, kannattaa lukea TÄMÄ blogiteksti siitä, miten voit muuttaa ajatteluasi ja hyödyntää tunne-ajatus-toiminta-ketjua!

Ja jos olet valmis tutkimaan omaa muutoksen malliasi lisää, voit ladata maksuttoman ”6 askelta muutokseen” – PDF tiedoston tästä.

Kiitä itseäsi tämän tekstin lukemisesta ja siitä, että otit aikaa itsellesi ja omien unelmiesi tavoittelemiselle. Nähdään taas,

Maria